Aanbesteden

De gemeente heeft een rol te vervullen als werkgever, maar ook als opdrachtgever, door slimmer aan te besteden.

De prestatieladder socialer ondernemen (PSO) is mooi voorbeeld van verantwoord opdrachtgeverschap. Goed aanbesteden is meer dan zo goedkoop mogelijk aanbesteden.

De gemeente heeft hier een duidelijke verantwoordelijkheid voor inwoners en milieu. D66 wil waakzaam zijn op dit proces. Het is belangrijk dat ondernemer en werknemers worden ondersteund en dat er serieuze kansen worden geboden. Goed overleg met de betrokken partijen is hierbij onontbeerlijk. Social Return wordt wat ons betreft alleen op een duurzame manier ingezet zodat ondernemers niet met onredelijke eisen en bureaucratie worden geconfronteerd en de inzet van werknemers bijdraagt aan hun kansen op de arbeidsmarkt.

Door functioneel aan te besteden biedt de gemeente ruimte om de innovatiekracht van lokale en kleinere bedrijven aan te spreken.